Major Bagstock, met wie ik het eerste deel van deze beschouwing eindigde, vind ik één van de indrukwekkendste figuren van de roman Dombey and Son. Old Joe Bagstock, old Joey, Josh, old J.B., allemaal namen waarmee de majoor zichzelf aanduidt: deze naamsverhaspeling is één vna de bekende trucjes waarmee Dickens een personage op nogal eenzijdige wijze weet te karakteriseren, door er op talloze plekken in de roman weer mee op de proppen te komen, maar het werkt hier wonderwel: de majoor komt erdoor tot leven en wordt een overtuigende humoristische figuur, die de nodige komische afleiding biedt. Een oude militair die gediend heeft in India, een ruige veteraan die obers en zijn bedienden uitscheldt, naar vrouwen knipoogt en kuchend en proestend door de roman loopt, zich voortdurend aan Dombey opdringend. Als zijn begeleider vormt hij bovendien een mooi contrast met zijn buurvouw Miss Tox, die een hopeloze passie voor de onbereikbare Dombey heeft opgevat. Maar ook door Dickens met veel compassie wordt geschetst, waar dit soort personages in de vroegere romans er toch vooral waren om hard om te lachen.
Voor hem (en trouwens ook voor Captain Cuttle in deze roman, nog zo’n prachtig personage) geldt hetzelfde als voor bijvoorbeeld Sairey Gamp in Martin Chuzzlewit of Mr. Macawber in David Copperfield: ze zijn zo mooi getekend dat ze de roman lijken te domineren, terwijl ze eigenlijk maar in relatief weinig scènes optreden.
Ik wil hier graag van de gelegenheid gebruik maken om n.a.v. de figuur van Bagstock aan te geven wat ik bedoel met het hierboven gestelde: namelijk dat met de overstap naar realisme Dickens ook één en ander aan mogelijkheden heeft opgegeven. (Ik baseer me bij deze redenering vooral op G.K. Chesterton).
Major Bagstock is als personage zeer geslaagd en overtuigend en daarmee een voorbeeld van hoe Dickens het best tot de kern weet door te dringen en zijn grootste literaire successen boek als hij op zijn extreemst is, zijn meest fantastisch. Dus juist niet realistisch in enge zin, maar weer wel in een bredere zin. Dat klinkt wat cryptisch, maar ik bedoel er het volgende mee. De Majoor is een groteske figuur, een gigantische overdrijving en toch heb je het idee dat je hem zo tegen het lijf had kunnen lopen in het 19e eeuwse Brighton. Wat Dickens als werkelijkheid ervaart in het dagelijks leven, weet hij soms zo op te blazen en uit te vergroten, dat de overdrijving manifest is en de werkelijkheid er duidelijker en op intensere wijze mee tot uitdrukking komt dan wanneer hij zich tot braaf realisme had beperkt. In die laatste categorie, braaf realisme, vallen Mr. Dombey en Florence, maar die zijn lang niet zo levend als de Majoor.
Een andere figuur, om deze uitweiding nog even verder te voeren, die profiteert van deze benadering is Mr. Toots, een oude schoolvriend van de jonge Paul Dombey die tot over zijn oren verliefd is op diens zusje Florence. Een dergelijke figuur, de tweelingbroer van Romeo, een ‘true lover’, kom je in deze zin eigenlijk nergens meer tegen bij Dickens. Hij heeft de passie, nederigheid, zelfkennis (hij weet ook wel dat hij eigenljk geen kans maakt bij Florence), de groothartige gevoelens en edele gedachten die passen bij de romantische liefde. Eigenlijk is hij een veel betere en trouwere geliefde voor Florence dan Walter Gay die uiteindelijk haar echtgenoot wordt. Naar de deur komen en vragen of Florence thuis is, dan zijn kaartje afgeven en niet binnen durven komen en dus weer weggaan: dit is Mr. Toots ten voeten uit. Hij is in zekere zin belachelijk (daarin komt hij overeen met Major Bagstock) en toch o zo geloofwaardig en beminnelijk: een heilige dwaas. In deze zin zijn de dwaze personages bij Dickens niet alleen amusanter dan de serieuze, maar ook humaner en geloofwaardiger. Wat hij weet te bereiken met het scheppen van dit soort personages, is dat we ze gaan respecteren en van ze gaan houden, ondanks dat vrijwel iedere handeling of uitspraak van hen totaal belachelijk is; ja, misschien wel juist vanwege deze belachelijkheid, omdat hun absurditeit hen tegenoverde calculerende, wrede maatschappij zet die Dickens altijd weer impliciet critiseert. Heilige dwazen, inderdaad.
Major Bagstock is degene die Dombey introduceert bij wie later zijn tweede echtgenote zal worden: Edith Grainger en haar moeder zijn kennissen van hem; in Edith ziet Dombey vrijwel onmiddellijk het ideale uithangbord voor zijn zaak en zijn huishouden.
Maar het huwelijk wordt geen succes.
“Standing together, arm in arm [dit is nog in de periode dat Dombey haar ‘het
hof maakt’] they had the appearance of being more divided than if seas had
rolled between them... So unmatched were they, and opposed, so forced and
linked together by a chain which adverse hazard and mischance had forged.”
Teruggekeerd
met zijn nieuwe bruid, blijkt deze laatste, trots en gereserveerd tegenover
ieder ander, een verrassende affectie voor Florence op te vatten (een affectie die
niet helemaal ‘in character’ is), tot grote woede van Dombey, die nu, in zijn
optiek, zijn dochter en zijn nieuwe vrouw tegen hem ziet samenspannen.
Hier overdenkt hij die nieuwe uitdaging in zijn stille, zelfgekozen isolement:
“He sat in his shadowy corner so long, that the clock struck the hour three
times before he moved that night. The room grew darker, as the candles waned
and went out; but a darkness gathered on his face, exceeding any that the night
could cast, and rested there.”
Dombey
is een tragische figuur, volkomen gevangen in, zoals Dickens het uitdrukt,
‘that cold armour of pride in which he lived encased’.
Van zijn vrouw, van wie hij onderwerping vraagt, krijgt hij niets anders terug
dan een ijskoud trotseren van zijn eisen.
“And in his pride, a heap of inconsistency, and misery, and self-inflicted
torment, he hated her.”
Was in Martin Chuzzllewit de ondeugd
die centraal stond egoïsme, in deze
roman is dat zonder twijfel trots: de
ondeugd waaraan zowel Dombey als zijn echtgenote Edith lijden en die hen beiden
gevangen houdt, in zichzelf en in dit liefdeloze huwelijk.
De
scènes tussen Dombey en zijn tweede echtgenote, zowel als die tussen
laatstgenoemde en Carker the manager, die er tenslotte met haar vandoor gaat,
zijn niet echt geslaagd te noemen. (Dat Dombey deze Carker gebruikte als go-between
om zijn grieven aan zijn vrouw over te brengen, wat achteraf gewerkt heeft als
de kat op het spek binden, is een buitengewoon ongeloofwaardig aspekt van deze
roman). De dialogen hier zijn onwaarachtig, de beschreven man-vrouw relaties onovertuigend:
wellicht heeft het te maken met onderdrukte sexualiteit en de gerelateerde
victoriaanse moraal, maar hier probeert Dickens iets waartoe hij niet echt in
staat is. Het leidt tot theatrale clichés en sentimentele banaliteiten.
“This takes Dickens into a realm where he knows
nothing”, zegt Q.D. Leavis in haar mooie stuk over deze roman.
Het staat in groot contrast tot wat wellicht de grootste triomf van de roman is: de beschrijving van de jonge Paul Dombey en het psychologische inzicht in de kinderziel dat we hier krijgen. Met Oliver Twist had Dickens al eerder een kind beschreven, maar die leeft niet echt. (Hetzelfde gold voor Little Nell in the Old Curiosity Shop). In de volgende roman zal hij het nog een keer doen, en David Copperfield staat nog dichter bij hemzelf, maar ook de jonge Paul Dombey is werkelijk een levend personage.
Je zou hem het slachtoffer van een verkeerde opvoeding kunnen noemen; in die zin is het eerste deel van deze roman, samen met Hard Times waarin de kinderen Gradgrind eenzelfde lot toevalt, een uiterst scherpe analyse van hoe het schoolsysteem van die dagen een kinderziel kon verwoesten. Op het instituut van dr. Blimber worden kinderen beschouwd als sponzen die volgestopt moeten worden met zo veel mogelijk kennis zodat ze daarna hun plaats kunnen gaan innemen in de geldgedreven Britse maatschappij. Het is niet overdreven te zeggen dat Paul hieraan ten onder gaat. ’’I know of no more powerful and persuasive writing about the horrors of education as ‘cultivation’, than Dickens provides in the chapters 10, 11 and 13 of Dombey and Son’’, schrijft John Lucas in zijn boek over Dickens (‘The Melancholy Man’).
De ingrijpende (en zeer aangrijpende!!) gebeurtenis die a.h.w. een cesuur in de roman aanbrengt is de dood van de jonge Paul. Eigenlijk is er een roman vóór die centrale gebeurtenis en een heel ander soort roman daarna. Hoewel beide romanhelften goed geïntegreerd zijn; iets waar het in de compositie van de eerdere roman nogal eens ontbrak: wat na de mislukte educatie van de jonge Paul in de rest van de roman aan de orde is, is de ‘heropvoeding’ van een (na het sterven van zijn zoon) doodse, trotse en geestelijk beschadigde man, Pauls vader, door heel veel schade en heel veel schande, zodat hij tenslotte leert lief te hebben. En dat leert van de dochter die hij altijd aan zijn zijde had, maar verachtte en negeerde. Tot op het laatst...
Maar terug naar de jonge Paul. Het woord dat Dickens vaak gebruikt m.b.t. de
opgroeiende Paul, is ‘old fashioned’. Hij laat het kind min of meer bezwijken
onder “the old, old fashion – Death... and to that older fashion yet:
Immortality.”
Wat Dickens met dat ouderwetse precies bedoelde is iets dat veel commentatoren heeft bevreemd; ik denk dat hij er eenvoudigweg mee bedoelt dat Paul veel te vroeg volwassen werd, altijd al veel te ernstig was, nooit kind heeft kunnen zijn. ‘Strange, old and thoughtful’, zegt Dickens ergens.
Behalve
ouderwets is de jonge Paul ook naïef en onwerelds. En onaangepast: voor een
kind van zijn leeftijd kan hij dodelijk scherp en direct zijn; volwassenen
voelen zich regelmatig nogal ongemakkelijk onder zijn vragen en opmerkingen:
“’Well sir”, said Mrs. Pipchin to Paul, “how do you think you shall like me?”
“I don’t think I shall like you at all”, replied Paul, “I want to go away. This
isn’t my house”. “No, it’s mine”, retorted Mrs. Pipchin. “It’s a very nasty
one”, said Paul.
Of:
“Ha”, said dr. Blimber, “shall we make a man of him?”
“Do you hear, Paul”, added Mr. Dombey, Paul being silent.
“Shall we make a man of him?”, repeated the doctor.
“I had rather be a child”, replied Paul.
Juist omdat hij daar nooit als zodanig behandeld wordt en (op de bezoekjes van zijn zus na) ernstig aan affectie tekort komt, gaat Paul kapot aan het door Blimber opgelegde onderwijsregime. Toch is dr. Blimber geenn kwaadaardig mens, zoals Mrs. Pipchin. Hij is vooral dom en ietwat onverschillig.
Met name tijdens zijn verblijf in Brighton, eerst bij Mrs. Pipchin, daarna bij Dr. Blimber, koppelt Dickens Pauls aankomende dood aan de natuurlijke beweging van de getijden en het aanrollen van de golven, alsof daar een zachte, lonkende roep van uitgaat.
“I
want to know what it says”, he answered, looking steadily in her face, “The
sea, Floy, what is it that it keeps saying?”
She
told him it was only the noise of the rolling waves.
“Yes, yes”, he said, “But I know that they are always saying something.”
‘His
fancy had a strange tendency to wander to the river, which he knew as flowing
through the great city; and now he thought how black it was and how deep it
would look, reflecting the host of stars – and more than all: how steadily it
rolled away to meet the sea.
“Why, will it never stop Floy?”, he would sometimes ask her, “It is bearing me
away, I think.”’
Het is vrijwel onmogelijk om hier niet het bewustzijn van zijn naderende dood
in te zien.
En
het is kenmerkend voor haar personage dat diezelfde zee helemaal niets betekent
voor de stervende, verlamde, al te wereldse Mrs. Skewton:
“She lies and listens to it by the hour; but its speech is dark and gloomy to
her, and a dread is on her face and when her eyes wander over the expanse, they
see but a broad stretch of desolation between earth and heaven.”
Tegelijkertijd
contrasteert Dickens de dood met met de menselijke (dus niet-natuurlijke)
energie die uitgaat van de nieuwe technische ontwikkelingen van de Industriële
Revolutie en dan met name de opkomst van de spoorwegen, waarvan deze roman een
getuigenis is. Zij wordt voor het eerst gepresenteerd in de figuur van Mr.
Toodles, echtgenoot van Polly, Pauls voedster. De man is van beroep een...
“’... Stoker”, said the man.
“A choker”, said Miss Tox, quite aghast.
“Stoker”, said the man, “Steam engine... I’m going on one of these here
railroads when they comes into full play.”
De ‘ouderwetse’ Paul wordt getransformeerd in Dood en Onsterfelijkheid; Stagg’s Gardens, de voormalige woonplaats van Polly Toodle, blijkt, als gevolg van de aanleg van de spoorwegen, totaal verdwenen te zijn wanneer Walter Gay naar haar op zoek gaat omdat Paul de wens heeft uitgesproken haar bij zijn sterfbed aanwezig te willen.
“There was no such place as Stagg’s gardens [anymore]. It had vanished from the ground...The miserable waste-ground, where the refuse matter had heaped of yore, was swallowed up and gone; and instead there were warehouses, crammed with rich goods and costly merchandise... Bridges led to villas, gardens, churches...”
Dat
uitstapje naar Stagg’s Gardens is niet zo maar een uitwijding, een moment van
ontspanning in het aangrijpende relaas van het sterven. De dynamiek waarmee
deze metamorfose beschreven wordt (“To and from the heart of this great change,
all day and night, throbbing currents rushed and returned incessantly like its
life blood”) maakt duidelijk dat deze ontwikkeling nieuw leven brengt en een
oude levenswijze verstoort, onontkomelijk, hoewel niet iedereen dat als een
verbetering zal ervaren; een werkelijkheid die in ieder geval de oude Dombey
weigert in te zien.
Tijdens zijn treinreis naar Leamington
kan hij de trein alleen maar zien als een monster dat iets vreselijks
representeert: “the indomitable monster, Death!”
“All things looked black and cold and deadly upon him, and he on them. He found a likeness to his misfortune everywhere. There was a remorseless triumph going on about him and it galled and stung him in his jealousy, whatever form it took: though most of all when it divided with him the love and memory of his dead boy.”
(Het is vast ook niet toevallig dat de schurk van stuk, Carker, aan zijn eind komt doordat hij, op de vlucht voor Dombey die zich op hem wil wreken omdat hij zijn vrouw heeft geschaakt, door een trein wordt overreden).
En
hiermee komen we bij wat één van de belangrijkste onderliggende, nergens
expliciet uitgesproken thema’s van de roman is: de voortgang van de tijd, de
transformaties die dat met zich meebrengt, de oude manier van leven die er,
hetzij volkomen door vernietigd wordt (zoals de aanleg van een spoorweg een
complete woonwijk heeft weggevaagd), hetzij als een relikwie blijft
voortbestaan.
En hiermee raken we natuurlijk ook aan de vraag (die ten tijde van de
Industriële Revolutie minstens even urgent was als in deze tijd) of iedere
verandering wel een vooruitgang is.
Dickens
merkt op dat ‘the yet unfinished railway was in progress; and, from the very
core of all this dire disorder, trailed smoothly away, upon its mighty course
of civilisation and improvement’ – maar of hij hier ironisch is, valt moeilijk
te zeggen; ik denk zelf dat Dickens wel degelijk overtuigd was van de
zegeningen die de nieuwe ontwikkelingen met zich mee brachten; zijn werk bij de
spoorwegen biedt bijvoorbeeld Mr. Toodle een voldoende inkomen om zijn grote
gezin (negen kinderen) te onderhouden.
Maar het is ook een feit dat het complete verdwijnen van Stagg’s Gardens, dat
waarschijnlijk een achterbuurt was, maar waar toch talloze gezinnen geworteld
waren en elkaar nabij, een indicatie lijkt te zijn dat bepaalde humane waarden
weinig kans tot overleven hebben in dit tijdperk van vooruitgang,
industrialisatie en spoorwegen.
Of
kijk naar dat andere kleine wereldje, een microkosmos op zichzelf: dat van de
Midshipman, het winkeltje van scheepsbenodigdheden van de instrumentmaker Sol
Gills, waar al sinds mensenheugenis geen koper meer is gesignaleerd.
The Wooden Midshipman |
Sol zegt tegen zijn neef Walter: “Competition, competition, new invention, new invention, alteration, alteration, the world’s gone past me... I have fallen behind the time and am too old to catch it again.”
Als Sol heimelijk verdwijnt om op zoek te gaan naar zijn vermiste neef, worden de honneurs waargenomen door de overgetelijke Captain Cuttle, die, enigszins vergelijkbaar met Tom Pinch in Martin Chuzzlewit, zonder meer een goed mens is: zijn vriendelijkheid, liefdadigheid, kameraadschap, altruïsme en liefde voor hen die hem omringen staan buiten kijf; maar als nieuwe eigenaar van een winkeltje dat totaal niet meer van deze tijd is dreigt hij met zijn koopwaar weggevaagd te worden door de nieuwe wereld en daarmee ook al die persoonlijke waarden die Dickens zo belangrijk lijkt te vinden in zowel Cuttle als Sol Gills.
En hoewel Mr. Dombey in eerste instantie een centrale rol speelt in die nieuwe wereld (kijk alleen al aan de buitensporige waarde die hij toekent aan Geld), is hij toch, geobsedeerd door de dood als hij is, niet in staat dan iets anders dan zijn eigen nederlaag te voelen, en kan hij noch de kracht noch de zegeningen van verandering erkennen. In deze fase van de vertelling tenminste, de fase kort na de dood van zijn zoon en aan het begin van het rampzalige huwelijk dat hij is aangegaan. Maar schijn bedriegt.
Het is tekenend voor Dickens’ optimisme als schrijver dat sommige van de ontwikkelingen die hij doorvoert enigszins onwaarschijnlijk zijn en vooral bedoeld lijken om toch maar een positief einde te forceren: zelfs deze Dombey blijkt uiteindelijk toch het vermogen van een verandering ten goede in zich te dragen.
Gegidst door zijn attente en geduldige dochter Florence, die ondanks alle negatieve tekenen is blijven hopen op een goede afloop, komt het tenslotte toch tot een verzoening tussen de twee. Dombey’s ziel wordt gered, hoewel de firma Dombey and Son compleet ineenstort (en misschien is dat ook wel zijn redding).
De stemming waarin de roman Dombey and Son eindigt is een positieve, met het beeld van een herenigde en liefhebbende familie die nu niet voor niets (op de oude Dombey na, die rondloopt als een soort van bekeerde Scrooge) de naam Gay draagt. Namen zijn bij Dickens zelden toevallig.
Begint
de roman met een geboorte (van de jonge Paul) en een dood (van de eerste Mrs.
Dombey), het einde biedt een beeld dat ons weer herinnert aan het verstrijken
van de tijd, wat zowel ouder worden als nieuw leven in zich draagt.
“Buried wine grows older in its time and dust and cobwebs gather on the
bottles.
Autumn days are shining and on the sea beach there are often a young lady
[Florence] and a white haired gentleman [Mr. Dombey]. With them are two
children and an old dog [Diogenes] is generally in their company.”
Mr.
Dombey heeft zijn bedrijf, twee echtgenotes en een zoon verloren. Werd er in
het begin van de roman al gesproken over zijn voorhoofd, dat tekenen droeg ‘als
op een boom die mettertijd om zou vallen’, nu heet het:
“Mr. Dombey is a white-haired gentleman, whose face bears heavy marks of care
and suffering.”
Maar al dat lijden heeft wel een transformatie teweeg gebracht: “...they are traces of a storm that has passed on for ever and left a clear evening in its track.”
Tenslotte
wil ik nog iets aanstippen wat Q.D. Leavis in haar mooie essay over Dombey and Son aanvoert, namelijk de
connectie met Shakespeare; iets wat ik uiteraard niet ongenoemd kan laten. Uit
alles, Dickens’ beschrijvingen en manier van vertellen, de dramatiek van zijn
scènes en de ontwikkeling van zijn personages alsmede hun wijze van spreken
(die werkelijk voor iedereen ‘in character’ is) blijkt een vitaliteit en
creativiteit die eens temeer bewijst dat in de Victoriaanse tijd de poëtische
kracht van de Engelse taal in de roman wordt geïnvesteerd (waar dat in de
Elizabethaanse tijd het drama was). De momenten waarop Dickens hetzij
rechtstreeks uit Shakespeare citeert, hetzij zijdelings naar hem verwijst en
daarmee getuigt, niet alleen van zijn eigen bekendheid met het werk van de
grootste Engelse schrijver aller tijden, maar die bekendheid ook bij zijn
lezerspubliek veronderstelt, zijn legio. Wie consequent de noten volgt van de
Penguineditie van de roman (wij zijn niet zo bekend met Shakespeare als de
Engelsen uit de 19e eeuw) komt echt heel veel verwijzingen naar
Shakespeare tegen.
Vaak worden het melodramatische theater van zijn eigen tijd en vroegere romanschrijvers
als Fielding en Smollett als zijn voornaamste inspiratiebronnen genoemd. Maar
de manier waarop de grootste Engelse schrijver uit de 16e – 17e
eeuw zich nestelt in het werk van grootste Engelse schrijver van de 19e
eeuw is een getuigenis van hoe schrijvers door de eeuwen heen met elkaar in
gesprek blijven. En dat is fascinerend. Dat is mooi.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten